تکالیف و مراسم و احکام مذهبی مسیحیان چیست؟

چون عبادت مسيحيان از چند نظر با عبادت پيروان ساير مذاهب تفاوت دارد، گاهى اوقات به اشتباه تصور شده است كه مسيحيان تكاليف مذهبى ندارند. در عين حال مايلم اين موضوع را كاملا روشن نمايم كه منظور عبادت مسيحيان تحصيل نجات و بخشش گناهان نيست بطوريكه قبلا توضيح دادم؛ نجات را نمی‏توانيم بوسيله كارهایى كه انجام می‏دهيم به دست بياوريم بلكه اين بخشش از طرف خدا بطور رايگان به ما عطا می‏شود؛ به شرطی‏ كه به مسيح ايمان بياوريم. از اين رو، ما خدا را عبادت می‏نمائيم نه جهت تحصيل نجات بلكه به منظور ابراز محبت و قدردانى نسبت به خدا براى نجات رايگانى كه به ما بخشيده است. اجازه بدهید كه عبادتهای مسيحى را بطور مختصر شرح دهم :

 

    1-دعا

عیسی به پیروان خود دعاهائی تعلیم نداده است که مجبور باشند هر روز در ساعات مخصوص و در وقت معینی در حالی که روی خود را به طرف بخصوصی گردانیده اند این دعاها را به زبان عبری یا یونانی تکرار کنند. برعکس به ایشان فرمود که همانطوریکه فرزندان درهرزمان و مکانی که مایل باشند به نزد پدر خود میروند و با او سخن میگویند آنها نیز مانند فرزند به حضور خدابروند و به زبان مادری خودشان با او سخن گویند.طرز دعا کردن اهمیت زیادی ندارد ولی مهم این است که خدا را با صمیمیت و با تمام فکر و قلب خود عبادت کنیم.(متی5:5-15 و یوحنا23:4 و 24) مسیحیان هنگامی که با سایر ایمانداران در ساختمان کلیسای خود اجتماع مینمایند دعا میکنند و همچنین با خانواده خود در منزل و یا وقتی مشغول کار روزانه خود هستند در سکوت دعا مینمایند.

 

بسیاری از مسیحیان عادت دارند هر روز بطور انفرادی قسمتی از کتاب مقدس را بخوانند و دعا کنند.آنها در دعاهای خود خدا را برای نعمات فراوانش سپاس میگویند به گناهان خود اعتراف نموده بخشش میطلبند و برای شفای بیماران و نجات بی ایمانان دعا میکنند. همچنین برای حکام و فرمانروایان خود و برای صلح جهان دعا میکنند.

عیسی فرمود که ما باید همیشه دعا کنیم.(لوقا 1:18) چون عیسی مسیح در روز یکشنبه از مرگ قیام کرد روز یکشنبه برای مسیحیان روز مقدسی است. عبادت در کلیساها معمولا در روز یکشنبه انجام میگیرد ولی در روزهای دیگر نیز جلسات عبادتی وجود دارد. در جلسات عبادتی کلیسا کتاب مقدس قرائت و سرودهای روحانی سرائیده میشود و شبان یا کشیش کلیسا موعظه میکند. اگر شما مایل باشید در جلسه عبادتی مسیحیان شرکت نمائید مطمئنا یکی از دوستان مسیحی شما میتواند شما را به کلیسای خود ببرد.

 

     2- روزه

عیسی مسیح برای پیروان خود روزها و یا وقتهای بخصوصی را جهت روزه تعیین ننموده است و بهمین دلیل روزه برای پیروان او اختیاری میباشد. معهذا به پیروان خود فرمود که هر وقت روزه میگیرند باید فقط جهت خشنودی خدا روزه بگیرند نه اینکه مانند ریاکاران روزه بگیرند تا مردم از آنها تعریف و تمجید کنند.(متی16:6-18)بلکه فقط دستور داده شد که از انجام دادن و یا گفتن جمیع چیزهای شرارت آمیز خودداری نمائیم. بسیار مناسب است که در این مورد گفتار مسیح را ذکر نمایم که فرمود تمام غذاها پاک و حلال است و چیزی که انسان را ناپاک میسازد غذائی نیست که به دهان فرو میرود بلکه علت ناپاکی او شرارتی است که از قلب صادر میشود و باعث زنا/دزدی/قتل/حسادت و غرور و نظایر آن میگردد.(مرقس18:7-23).

 

   3- صدقه و خیرات

مسیح فرمود که پیروانش میباید با سخاوت هدیه بدهند تا خدا خشنود شود و بهمین دلیل بسیاری از مسیحیان یک دهم از درآمد خود را به خدا تقدیم میکنند ولی نه باین منظور که مورد احترام و تمجید مردم قرار گیرند.(متی1:6-4) ۳پس تو چون صدقه می‌دهی، چنان کن که دست چپت از آنچه دست راستت می‌کند، آگاه نشود،۴تا صدقۀ تو در نهان باشد؛ آنگاه پدرِ نهان‌بینِ تو، به تو پاداش خواهد داد.

 

    4- زیارت

عیسی به پیروان خود بهیچ عنوان دستور نفرمود که به مکان مقدسی به زیارت بروند زیرا خدا در همه جا حضور دارد و هر کس میتواند او را در هر مکان پرستش نماید. برخی از مسیحیان علاقه دارند به فلسطین بروند و سرزمینی را که عیسی در آن زندگی میکرد ببینند ولی رفتن به آنجا دارای هیچگونه ثواب مذهبی نیست.

 

5- عیدها

عیسی به پیروان خود دستور نفرمود که روزهای بخصوصی را عید بگیرند . معهذا مسیحیان معمولا سه عید مهم را نگاه میداند :

 

 

5/1 -عید یا جشن تولد عیسی مسیح

اولی عبارتست از عید یا جشن تولد مسیح.اکثر مسیحیان میلاد مسیح را در روز 25 دسامبر هر سال جشن میگیرند اما عده ای این عید را در 6 ژانویه نگاه میدارند ولی تاریخ دقیق تولد مسیح معلوم نیست.

 

 

 

 

 

 

 

 

5/2 – عید قیام عیسی مسیح از مردگان

 

 5/2 – عید قیام عیسی مسیح از مردگان

دومین عید عبارتست از عید قیام یعنی روزی که مسیحیان بمناسبت پیروزی مسیح بر مرگ و رستاخیز او جشن سرور و شادی بر پا میکنند .

 

 

 

 

 

 

 

   5/3-  عید پنطیکاست

سومین عید عبارتست از عید پنطیکاست که مصادف است با هفت هفته بعد از عید قیام و یادگار روزی است که روح القدس بر شاگردان مسیح نزول کرد. این سه عید از اعیاد مذهبی مسیحیان میباشند. عید سال نو یا اول ژانویه عید ملی است نه مسیحی.

 

 

 

 

 

 

 

6- آئینهای مقدس

عیسی دو آئین مقدس مقرر فرمود که میباید در کلیسای او رعایت گردد اولی تعمید است که قبلا درباره آن توضیح دادم.این آئین در موقع پذیرفتن افراد به عضویت کلیسا انجام میشود. دومی عبارتست از عشاء مقدس یا شام خداوند.عیسی مسیح در شب قبل از مصلوب شدن به شاگردان خود نان داد و گفت: » این است بدن من » همچنین پیاله شراب را به آنان داد و گفت: » این خون من است «.عیسی نان و شراب را نشانه ای از بدن و خون خود قرار داد و به پیروان خود دستور فرمود که این آئین مقدس را به یاد او اجراء کنند. اکنون در تمام کلیساهای سرتاسر جهان این دستور مسیح اجرا میشود .مسیحیان هر چند وقت یکبار در مکانهای عبادتی خود جمع شده و هریک تکه ای از نان میخورند و اندکی از عصاره انگور مینوشند و بیاد میاورند که مسیح به خاطر آنها جان داد و قدرت او را بوسیله ایمان در قلوب خویش جا میدهند. مسیحیان از این آئین مقدس برکات روحانی فراوانی کسب میکنند.(اول قرنتیان 23:11-30).

 

7- ازدواج

تعلیم عیسی مسیح در مورد ازدواج این است که فقط یک مرد و یک زن باید بوسیله ازدواج متحد شوند و باید تا پایان عمر همدیگر را محبت نمایند و نسبت به یکدیگر وفادار باشند. عیسی فرمود: » آنچه را خدا پیوست انسان جدا نسازد. » بنابراین طلاق به هر علتی غیر از زنا ممنوع میباشد.(متی1:19-12 و مرقس2:10-12)پولس رسول میفرماید که محبت بین زن و شوهر باید شبیه محبتی باشد که بین مسیح و قوم او وجود دارد(افسسیان21:5-33)

دربارهٔ یوسف زارعی

تنها راه رسیدن به خدا عیسی مسیح است . عیسی فرمود :« من راه و راستی و حیات هستم، هیچکس جز بوسیلۀ من نزد پدر نمی آید. یوحنا باب 14 آیه 6

یک پاسخ »

  1. nejatmasih می‌گوید:

    besiar ziba w mokhtasar khodawand barekatetan bedeh

    لایک

  2. drgv « besharatmasih می‌گوید:

    […] تكالیف و مراسم مذهبی مسیحیان چیست؟ […]

    لایک

بیان دیدگاه